Pole Star och Pricer tillkännager samarbete för att lansera skalbara helhetslösningar för inomhuspositionering för USA:s detaljhandelsmarknad

Pricer, världsledande på digitala lösningar på hyllkanten för de ledande aktörerna inom detaljhandeln, och Pole Star, pionjär och världsledande aktör inom inomhuspositionering, tillkännager vid detaljhandelsmässan NRF 2016 en ny gemensam lösning som möjliggör positionering av produkter och kunder i butiker. I kombination med Pricers unika lösning för automatisk positionering av produkter i realtid kan butikens kunder guidas till de produkter de söker.

De mobila applikationerna för detaljhandeln förbättras med funktioner för inomhuspositionering och leder till en bättre användarupplevelse. Samarbetet mellan Pricer och Pole Star innebär ett stort steg i utvecklingen av positionsbaserade tjänster för detaljhandeln. Detaljhandeln får därmed en komplett och industrialiserad lösning som förenklar införandet av positionsbaserade tjänster i butik.

Pole Stars teknik för inomhuspositionering – NAO Campus – integreras i Pricers lösning för positionering av produkter baserad på trilateration av den infraröda kommunikationstekniken. Detta ger kunderna möjlighet att optimera sin rutt i butiken och guidar dem via Pricers plattform till de produkter och erbjudanden som de söker. Den integrerade, optimerade lösningen innehåller nya funktioner som skapar mervärde, bland annat, lokaliserad marknadsföring och analyser baserade på kundernas position. Dessa ger en avsevärt förbättrad förståelse för och ökade kunskaper om kundbeteenden i butiken, vilket gynnar såväl butiker som varumärken och kunder.

– Vi är mycket stolta över att ett världsledande företag som Pricer valt Pole Star och våra NAO-baserade produkter för att förbättra sin plattform och lösa viktiga utmaningar i samband med butikernas digitala omvandling, säger Christian Carle, VD för Pole Star.

– Kombinationen av positionering av produkter och enheter/kunder som resulterar i visuell guidning med blinkande hyllkantsetiketter är en viktig komponent för digitaliseringen av detaljhandeln, säger Pricers USA-chef Gary Glaser.

Om POLE STAR:

Pole Star grundades 2002 och har sin bas USA. Företaget är pionjärer och världsledande inom inomhuspositionering. Pole Star erbjuder butiksägare och leverantörer av mobila lösningar ett högkvalitativt och komplett utbud av tjänster inom segmentet inomhuspositionering. Företagets tjänster täcker över 9 miljoner kvadratmeter inomhusyta världen över. Pole Star har en imponerande kundportfölj och ett nätverk av betrodda samarbetspartner. Dessa har utbildats för att kunna ge stöd och integrera NAO Campus®-tekniken i sitt globala erbjudande, vilket nu kan ske snabbt och till ett överkomligt pris via Pole Stars patenterade och revolutionerande molntjänst för inomhuspositionering. Pole Star levererar mjukvaruverktyg till sina samarbetspartner för enkel integrering i mobilappar och API:er som erbjuder flera olika nivåer av tjänster – från "Blue dot" och inomhuspositionering till verktyg för analys av inomhuspositionering i realtid via geofencing och närhetsdetektering. Det kompletta utbudet av lösningar för inomhuspositionering revolutionerar relationerna mellan butiksägare, konsumenter och besökare och gör det möjligt för dem att interagera under hela sitt besök.

Om PRICER:

Pricer är världsledande på digitala lösningar på hyllkanten som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Pricers ESL-plattform baserad på infraröd teknik är snabb, robust, skalbar och går att koppla till digitala applikationer. Pricers olika helhetslösningar är alla baserade på denna intelligenta och flexibla plattform och bygger på dessa fem grundpelare inom detaljhandeln:

•     Price (pris) – att garantera prisintegritet för att maximera försäljning och marginaler
•     Performance (resultat) – att effektivisera och optimera verksamheten: hastighet, flexibilitet, spetskompetens, etc.
•     Promotion – att skräddarsy och förstärka marknadsföring både digitalt och vid hyllkanten
•     Personalisation (kundanpassning) – att hantera och förbättra kundens köpupplevelse
•     Prediction (prognos) – att använda stora datamängder (Big Data) för att hjälpa kunderna och för att förbättra butiksresultatet.

Pricer, grundat i Uppsala 1991, erbjuder den säkraste och snabbaste lösningen för digital kommunikation vid hyllkanten. På kundlistan återfinns många av världens främsta butikskedjor, stora såväl som små, byggvaruhandlar, elektronikkedjor och specialbutiker. Pricers plattform har redan installerats i mer än 13 500 butiker hos ledande handlare över hela världen.

Pricer AB (publ) är noterat på Nordic Small Cap, OMX. För ytterligare information, besök gärna www.pricer.com.

Pricer AB (publ)
Västra Järnvägsgatan 7