ICA Malmborgsgruppen väljer nya generationens digitala etiketter

Anrika ICA Malmborgs, en regional gruppering bestående av sex ICA-butiker i Malmö och Lund, satsar på stärkt köpupplevelse i sina butiker med nya generationens färgetiketter.

Den lilla mjölkbutiken som startade i Malmö 1954 har genom åren vuxit till ett flertal ICA Malmborgsbutiker i Malmö och Lund – hela tiden med fokus på kvalitet och nöjda kunder. Som en av de första i världen installerar nu ICA Malmborgs den nya generationens elektroniska hyllkantsetiketter, fyrfärgsetiketterna SmartTag Color från Pricer med helt nya möjligheter till lockande kampanjer, i sina sex butiker.

Den lösning som ICA Kvantum Malmborg har valt, och som levereras genom Pricers partner StrongPoint, effektiviserar och förenklar arbetet i butik. Prisuppdateringar och hantering av kampanjer sker i realtid så att konsumenten alltid möter korrekt pris och produktinformation vid hyllkanten vilket borgar för en optimal köpupplevelse. Lösningen innebär också att butikspersonalen slipper göra manuella tidsödande ändringar av prislappar och på så sätt frigöra tid att istället fokusera på kundservice och andra arbetsuppgifter. Pricer lösning underlättar också andra moment i butiksarbetet såsom kontroll av lagersaldo, varupåfyllning och plock av e-handelsordrar.

Vi är mycket glada över att samarbeta med StrongPoint för att med Pricer kunna ge våra kunder den mest exakta och aktuella pris- och produktinformationen samtidigt som vi förbättrar vår operativa effektivitet. Kombinationen av StrongPoint och Pricer innebar för oss den bästa lösningen på marknaden, med en partner som vi sedan länge har ett framgångsrikt samarbete med, säger Stefan Billing, handlare på ICA Kvantum Malmborgs Tuna.

– Det är väldigt roligt att ICA Kvantum Malmborgs väljer att installera sina sex butiker med de nya färgetiketterna som en av de första handlarna i världen. Utöver funktioner som möjliggör prisautomatisering, snabbare varupåfyllnad och plock av e-handelsorder i butik kan handlarna nu skapa mer tilltalande och kreativa kampanjer tack vare etiketternas färger och kontrast. De nya färgetiketterna gör dessutom att butikerna får ett fräscht och modernt useende, säger Fredrik Sunesson, försäljningsansvarig för Pricer i Sverige.

Vi är stolta över att ha fått förtroendet från ICA Malmborg i detta viktiga projekt. Att bli vald som leverantör av Pricer elektroniska hyllkantsetiketter är ett bevis på vår leverans av effektiva och tillförlitliga lösningar till svensk dagligvaruhandel. Vi ser fram emot samarbetet med ICA Malmborgs och att få leverera en lösning till som både lyfter kundernas shoppingupplevelse samtidigt som den hjälper butikerna att optimera driften, säger Magnus Rosén, SVP StrongPoint Sweden.

Utrullningen av projektet förväntas påbörjas i Q2 2023 och slutföras under 2024.

Fredrik Sunesson, Försäljningsansvarig Sverige, 0708-108052

Mats Arnehall, Head of Region Europe, 070-8108084

info@pricer.com

Om ICA Malmborgs

ICA Malmborgs är en anrik gruppering av sex ICA-butiker i Malmö- och Lundregionen som erbjuder ett brett sortiment av produkter med lokal anknytning. ICA Malmborgs har länge samarbetat med lokala leverantörer för att kunna erbjuda hållbara val till konkurrenskraftiga priser.

Om StrongPoint

StrongPoint är ett butiksteknologiföretag särskilt inriktade på dagligvaruhandel som tillhandahåller lösningar för att göra butiker smartare, shoppingupplevelser bättre och e-handel av dagligvaror effektivare. Med över 500 anställda i Norge, Sverige, Baltikum, Spanien, Storbritannien och Irland kompletterat med ett brett partnernätverk stödjer StrongPoint dagligvaru- och detaljhandelsföretag i över 20 länder. StrongPoint tillhandahåller butiks- och e-handelslösningar och är AutoStores första dagligvarufokuserade distributionspartner. StrongPoint har sitt huvudkontor i Norge och är noterat på Oslo Börs med en omsättning på cirka 1,4 miljarder NOK [ticker: STRO].

Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com