Första stora europeiska DotMatrix™ ESL kontrakt för Pricer och TOSHIBA TEC med Belgacom som söker att nå skyarna

Belgacom, det största telekombolaget i Belgien, har valt den nya DotMatrix™-generationens elektroniska hylletiketter (ESL) från Pricer för sina 90 mobilbutiker. TOSHIBA TEC ansvarar för installation och support. Det totala värdet på ordern är 6 MSEK.

Belgacom har valt Pricers ESL-lösning för att kunna automatisera sin prissättning och uppdatera produktspecifikationen på butikshyllorna centralt. Företaget ser även andra fördelar med Pricers system, bland annat moderniserar man butikernas utformning och får konkurrensfördelar i och med att man kan agera snabbt på förändringar.

“Vi har gjort ett stort teknologiskt kliv här”, säger Serge Jaroszewski, Shop Project and Site Development Manager på Belgacom. ”Alla våra butiker mottar automatiskt och på exakt samma tid den korrekta prisinformationen och den korrekta hyllkantspositionen för varje produkt från en kontaktpunkt.”

Vi är mycket glada över att Belgacom har valt vår DotMatrix™-lösning till sina butiker. För Pricer innebär telefonbutiker stora möjligheter. Sedan början av året har vi gjort flera installationer som visar att vi kan förse andra detaljhandelssektorer än livsmedelshandeln med ESL-lösningar anpassade efter deras behov, säger Charles Jackson, VD för Pricer.

Belgacom beräknade att detta frigör upp till fem timmar per månad per butik samt eliminerar den kostsamma och tidskrävande distributionen av veckovisa tryckta pappersetiketter.

DotMatrix™-etiketter erbjuder full flexibilitet av displayinnehållet eftersom den består av tusentals punkter som kontrolleras individuellt av en mikroprocessor. Den väldigt fina pixillationen av dessa punkter överförs till en innehållsrik, text-display med extrema detaljer. Detta betyder att skärmen nu kan visa allt från företagsloggor och produktinformation i punktform till läsbara streckkoder och tidsbaserade reklammeddelanden. Teknologin tillåter också detaljhandlare att uppdatera information på begäran utan att påverka batteriernas livslängd då displayen inte kräver energi efter att ha blivit uppdaterad.

TOSHIBA TEC startade installationen i februari och kommer att hantera allt underhåll och support för Belgacom’s DotMatrix™ ESL teknologi program

Om TOSHIBA TEC
TOSHIBA TEC Europa (TERIS) bedriver produktplanering, marknadsföring, sälj, service support och distribution av POS-system (Point of Sale), kassaapparater, vågar, streckkodsskrivare, tillbehör och informationssystem i Europa, Mellanöstern och Afrika. Som leverantör av en helhetslösnings erbjuder TERID ett fullständigt erbjudande från rådgivning och systemdesign till systeminstallation, drift och underhåll. TERSI är ett oberoende rörelsebolag i TOSHIBA koncernen, det sjätte största elektronikutrustningsföretaget och världens 72:a största företag försäljningsmässigt.