Första europeiska matvaruhandeln att utrusta kompletta butiker med Pricers grafiska ESL:er

E. Leclerc stormarknad har blivit den första europeiska matvaruhandeln att utrusta kompletta butiker med DotMatrix™ ESL

Pricer har tagit emot en order från det franska företaget Lecasud för två av E. Leclercs stormarknader. Butikerna ska modernisera sina ESL-system (elektroniska hyllkantsetiketter). Stormarknaderna kommer att installera totalt 70 000 DotMatrix™-etiketter från Pricer som bygger på en teknik för elektroniska pappersetiketter, även kallad bistabil displayteknik. I februari presenterade Pricer den första helt skalbara lösningen för elektroniska pappersetiketter vid Euroshop och ordern är ett resultat av denna satsning.

– Den här nya produktlinjen betyder mycket för att vi ska kunna utvidga vår kundbas och möta efterfrågan på mer avancerade och skalbara system. Ordern befäster också Pricers ställning som förstahandsvalet för detaljhandeln som med all tydlighet ser vilka unika fördelar systemet har, säger Charles Jackson, VD för Pricer.
Tekniken är resultatet av 15 års produktutveckling inom företaget för att skapa ett helt skalbart och pixelbaserat ESL-system. Pricers DotMatrix™-etiketter är helt kompatibla med Pricers plattform och kan således integreras i de installationer som redan finns i butikerna.

– I det här fallet använde de båda stormarknaderna två konkurrerande lösningar. Det steg som de nu har tagit handlade lika mycket om att förbättra verksamheten i butikerna som att välja ett system som kan fortsätta växa med dem, säger Philippe Goas, Area Manager, Middle Europe, vid Pricer.

Jämfört med segmentsbaserade LCD-etiketter innebär den nya tekniken att exakt samma hyllkantsinformation visas som med pappersetiketter, inklusive en streckkod, på en pixelbaserad etikett. Med Pricers DotMatrix™-etiketter behövs inte längre klisteretiketter med statisk information. Arbetet i butiken förbättras i och med att hanteringen förenklas. All koppling mellan produkterna och etiketterna görs smidigt vid hyllorna. DotMatrix™ innebär också många fördelar för kunderna. Deras papperslika utseende gör dem lätta att läsa, vilket har en stor betydelse för kundnöjdheten idag. Dessutom kan bland annat tillhörande produktinformation lagras i minnet till hjälp för butikspersonalen – något som också kan bidra till ökad försäljning.

Pricers DotMatrix™-lösning bygger på snabb överföring, skalbar mjukvara, chip med låg energiförbrukning och bistabila matrisbaserade displayer som lagrar information på displayytan. Etiketterna är robusta och förbrukar bara energi när de uppdateras, och är därför idealiska i butiksmiljö

E. Leclarc är en europeisk detaljhandelskedja baserad i Paris som driver ungefär 580 stormarknader varav 505 finns i Frankrike och de resterande i Spanien, Italien, Portugal och östra Europa. Företaget drivs som ett co-operativ och är rankad som nr 19 i ”International grocery retailers” för 2007. Idag är ungefär 66 stormarknader utrustade med Pricer i Frankrike, Spanien och Portugal.

Charles Jackson, VD Pricer AB, 08-505 582 00

Pricer AB (publ) Hemsida: www.pricer.com