Castorama, en ledande fransk gör-det-själv-kedja, installerar Pricers ESL-system

Castorama, som ingår i Kingfisher-koncernen och är den näst största gör-det-själv-kedjan i Frankrike, tecknade nyligen ett ramavtal för installation av Pricers system för elektroniska hylletiketter, ESL, runt om i Frankrike. Installationen i de 19 första butikerna ska vara klar under första halvåret i år och ordervärdet uppgår till 57 MSEK.

Castorama kommer att ha 45 000–75 000 ESL-etiketter per butik. Detta innebär att personalen kan lägga mindre tid på rutinjobb och ägna sig mer åt försäljning och andra uppgifter som skapar mervärde. Idag använder Castorama fyra sidor på Pricers ESL-etiketter för att visa pris- och produktinformation såsom nästa leveransdag och lagernivåer. – Avtalet är det första i sitt slag och visar hur Pricer kan hjälpa andra stora detaljhandelssegment att hantera och stödja deras kärnverksamhet – att betjäna sina kunder. Castorama är den första stora europeiska gör-det-själv-kedja som installerar ett ESL-system i ett helt land och vi är stolta över att ha fått detta viktiga kontrakt, säger Charles Jackson, VD för Pricer. För drygt ett år sedan utvärderade Castorama tre olika system och gjorde två pilotinstallationer. Pricers lösning med både segmentsbaserade och grafiska displayer blev framgångsrikt och Pricer fick därför i uppdrag att genomföra en pilotinstallation i en hel butik i Parisregionen med 40 000 ESL-etiketter. Till slut valde Castorama Pricers infraröda ESL-system för sina 105 butiker. – Pricer kunde erbjuda den mest skalbara ESL-lösningen med tvåvägskommunikation, säger Philippe Goas, områdeschef för Centraleuropa vid Pricer. Om Castorama och Kingfisher Castorama grundades 1969 och är Frankrikes näst största gör-det-själv-kedja. Castorama har en marknadsandel på 20 procent i Frankrike. Den genomsnittliga butiksytan är cirka 7 500 m². Castorama ingår i Kingfisher-koncernen sedan 2002. Kingfisher är världens tredje största koncern inom gör-det-själv-segmentet och har närmare 660 butiker i åtta länder i Europa. I Kingfisher ingår Brico Dépôt i Frankrike, B&Q, Screwfix Direct och Trade Depot. Koncernen har också ett strategiskt samarbete med Hornbach som är en ledande gör-det-själv-kedja i Tyskland med 120 butiker.