Posten i Sverige - Pricer
Gå tillbaka Kontakta oss
Praktikfall: Verksamhet utöver detaljhandel

Posten i Sverige

Ett postföretag är ingenting utan logistik. Utmaning: att garantera leveranser i tid över hela landet till lägsta möjliga kostnad. Varje enskild dag.

Antal sorteringsterminaler: 11
Antal etiketter per terminal: 3 000 DotMatrix

Praktikfall: Verksamhet utöver detaljhandel

Sortera post, snabbare

Problem

Posten i Sverige började optimera sina processer 2008 och startade med sina 11 största sorteringsterminaler. Cirka 10 % av alla brev sorteras fortfarande för hand i fack, med etiketter som ändras upp till fyra gånger per dag. De hoppades att elektroniska hyllkantsetiketter istället för pappersetiketter skulle öka effektiviteten, sänka kostnader och göra att mer post kom till sin destination snabbare.

Implementering

Pricer installerade DotMatrix-displayer på varje fack för att visa stad och postnummer – och en annan display högst upp för att visa avsändningstider. Speciell programvara plus Pricer serverversion R3.5 och Quad hastighetsprotokoll säkerställde att alla displayer uppdateras samtidigt – vilket är nödvändigt för en effektiv sorteringsprocess.

Lösning

I en pilotinstallation på sorteringsterminalen i Karlstad användes nästan 3 000 Pricer DotMatrix-displayer. Med fokus på att förbereda facken och alla förflyttningar utan att ge avkall på ergonomi eller noggrannhet, fick man en lösning som ledde till snabbare behandling av brev och dramatisk sänkning av transportkostnader, tack vare färre försenade avgångar.

Resultat

Resultatet? Nöjdare kunder, lägre kostnader ... och mervärde för alla. Sedan pilotprojektet har ytterligare fem sorteringsterminaler installerat Pricers system – och Posten överväger att utvidga användningen av DotMatrix-displayer till andra delar av logistikkedjan för att kraftigt förbättra brevflödet genom varje postterminal.

Gå upp