Konebox - Pricer
Gå tillbaka Kontakta oss
Praktikfall: Elektronik

Konebox

Med en kombination av e-handel och traditionella butiker erbjuder Konebox hemelektronik till prismedvetna kunder, både online och i en traditionell butik.

Land: Finland
Antal butiker: 3

Praktikfall: Elektronik

Håll takten med e-handel

Problem

Elektronisk handel är otroligt dynamisk: tuff konkurrens, ständigt nya produkter och ofta ändrade priser.

Det gamla systemet med att skriva ut etiketter varje vecka och skicka ut dem till butikerna var långsamt, dyrt och komplicerat. Konebox behövde ett prissättningssystem som kunde hantera alla prisförändringar, hjälpa företaget att genomför vecko- och månadskampanjer och möta konkurrenternas prissättning både på webbplatsen och i de fysiska butikerna. Allt i realtid.

Implementering

Central övervakning innebär att huvudkontoret har total kontroll över all prissättning och över lagerhållningen, förutom att man eliminerar alla kostnader för utskrift och frakt av pappersetiketter.

Då kan försäljningsavdelningar kontrollera sina marginaler för att främst erbjuda de produkter som har större marginaler – livsviktigt i en sektor där marginalerna är små och konkurrensen knivskarp.

Lösning

Med allt kortare produktlivslängd hjälper en aktiv prissättning till att effektivt bli av med utgångna produkter. Etiketterna gör det också möjligt för Konebox att berätta för kunder som letar efter en slutsåld produkt om den finns i en annan butik.

Resultat

Med två butiker som redan konverterat till elektroniska etiketter ger elektronisk prissättning Konebox möjlighet att konvertera butiker till helt automatiska, vilket sänker kostnaderna och hjälper företaget att ligga före konkurrenterna.

Priserna kontrolleras och justeras varje dag, vilket gör att företaget kan reagera snabbare. Det är speciellt viktigt för e-handeln, där webbplatser med prisjämförelser är en viktig faktor när konsumenterna väljer produkter.

Gå upp