Belgacom - Pricer
Gå tillbaka Kontakta oss
Praktikfall: Mobiltelefoner

Belgacom

Belgacom ville förbättra marknadsföringen och möjligheterna att priskonkurrera, samt automatisera prissättningen för att personalen skulle få mer tid för kunderna.

Land: Belgien
Antal butiker: 90
250 m2 stora butiker i genomsnitt
Antal elektroniska hyllkantsetiketter: 80 DotMatrix DM110

Praktikfall: Mobiltelefoner
Problem

Mobiltelefoni är en mycket snabbrörlig och konkurrensutsatt industri, där priset är avgörande. Belgacom behövde ett tillförlitligt och skalbart system för att styra prisuppdateringar, produktinformation och placering kostnadseffektivt i alla 90 butiker.

Implementering

Pricers energisnåla trådlösa DotMatrix displayer ger kunden en pappersliknande etikett som är lätt att läsa och enkel att förstå.

Lösning

Pricers lösning ger Belgacom central kontroll på artikelpriser på distans. De vet att varje pris i varje butik alltid är 100 % korrekt.

Varje butik har 80 etiketter som ingår i skyltningen så att kunden kan fokusera på produkterbjudanden.

Resultat

Utöver att spara kostnader på att skriva ut och distribuera pappersetiketter har den nya metoden för prissättning frigjort cirka 5 arbetstimmar per månad – vilket ytterligare reducerat kostnader och ökat kundtillfredställelsen.

En gång per månad skickar systemet information om varornas placering för att introducera marknadsföringsplaner, lansera nya artiklar och för att behålla en prägel av nyheter i butiken. De nya placeringarna visas omedelbart på enskilda prisetiketter vilket ger effektiv vägledning till butikspersonalen.

De operationella fördelarna i systemet som Pricer utvecklat för Belgacom har redan lett till likartade installationer hos mobiltelefonbutiker i Norge, Ryssland och Israel.

Gå upp