Gå tillbaka Kontakta oss
Praktikfall: Apotek

Apotek

Med tusentals artiklar, begränsat antal anställda och ett tufft regelsystem att följa ger elektroniska hyllkantsetiketter kraftiga konkurrensfördelar för vilket apotek som helst.

Antal anställda: Normalt fem eller färre
Antal produktlinjer: 800 till över 10 000

Praktikfall: Apotek
Problem

De flesta apotek har varken personal eller budget för att en speciell person fyller på varor, vilket också betyder att det finns begränsad tid för arbetsuppgifter som att uppdatera priser eller kontrollera Bäst före-datum.

Lägg till legala krav på att visa priser per liter eller kilo (med risk för böter), den ökande konkurrensen från apoteksdiskar i stormarknader och ständiga prisändringar – helt klart står dessa små verksamheter inför betydande utmaningar.

Implementering

Ett Pricer system med elektroniska hyllkantsetiketter kostar normalt mindre än en extra anställd.

Lösning

Personalen slipper syssla med prissättning, utan kan ägna sig åt kunderna och åt att bereda de mediciner som tillhandahålls i apoteket. Etiketterna har också information om de olika produkternas Bäst före-datum eller leveransdatum, vilket gör det enklare för personalen att både ha kontroll på lagernivå och att svara på kundernas frågor.

Resultat

Genom att tillåta små prisförändringar för olika artiklar kan apoteken genomföra kortvariga extraerbjudanden för att kompensera för extra kostnader att köpa produkter i små mängder från tillverkarna. Apotek med öppet dygnet runt kan också använda sig av olika priser för natt och dag.

Gå upp