Seven and I - Pricer
Gå tillbaka Kontakta oss
Praktikfall: Livsmedelshandel

Seven and I

Japanska Seven and I är ett av världens ledande detaljhandelsföretag och har använt elektroniska hyllkantsetiketter med infraröd teknik i många år.

Land: Japan
Antal elektroniska hyllkantsetiketter: 11 000 etiketter i varje butik
Butiksformat: Hypermarknader, stormarknader och närbutiker

Praktikfall: Livsmedelshandel

Bland koncernens största varumärken som har installerat Pricers system finns Ito-Yokado, York Benimaru, Yorkmart och Seibu.

Problem

Japan är en extremt konkurrensutsatt och mycket fragmenterad marknad med många mindre detaljhandelskedjor och inget dominerande detaljhandelsmärke.

Seven and I behövde en lösning som tillät dem att göra täta prisförändringar, med ständigt växlande extrapriser för att attrahera fler kunder – tidsbegränsade erbjudande som ”köp 1 och få 1 gratis” och många andra dagliga specialerbjudanden.

Implementering

Installationerna utförs av Pricers japanska partner, Ishida. Varje butik använder cirka 11 000 etiketter.

Hyllpratare och annat som fångar kundernas blickar placeras runt etiketterna för att dra uppmärksamhet till speciella erbjudanden.

Lösning

De japanska företagen har alltid varit tekniskt avancerade och därför snabba att börja använda elektroniska hyllkantsetiketter – Japan är också landet med högst acceptans för elektroniska hyllkantsetiketter. Kunderna drar fördel av de många erbjudandena som presenteras varje dag och som ökar den totala försäljningen.

Resultat

Den japanska marknaden är helt övertygad om effektiviteten för elektroniska hyllkantsetiketter. Alla butiker har installerat Pricer Continuum-etiketter och Seven and I fortsätter att uppdatera sina butiker med de allra senaste grafiska DotMatrix-etiketterna.

Gå upp