Metro - Pricer
Gå tillbaka Kontakta oss
Praktikfall: Grossisthandel

Metro

Med över 700 butiker i 30 länder för allt från hotell till catering, från krögare till livsmedelshandlare – Metro måste vara konkurrenskraftigt. Och för detta krävs flexibel och reaktionssnabb prismärkning.

Antal anställda: >100 000
Antal butiker: >700
Antal etiketter: cirka 2,2 miljoner etiketter i Tyskland

Metro var den första stora detaljhandelskedjan i världen som installerade ett system för elektroniska hyllkantsetiketter. Under 1996–1999 installerades systemet i Metros Cash & Carry-butiker (grossisthandel) i Tyskland. Idag är nära 60 Cash & Carry-butiker i Tyskland utrustade med Pricers system samt i närmare 10 andra länder.

Praktikfall: Grossisthandel

Minska kostnader och förbättra processer i butik

Som en av världens största snabbköpskedjor för grossister befinner sig Metro i frontlinjen vad gäller prisförändringar – som inte bara beror på inköpskostnader och ändrade leverantörer, utan också förändrade kunduppfattningar, efterfrågan, erbjudanden, vädret och aktuella världshändelser.

Problem

Med ett enormt artikelsortiment med allt från färska livsmedel till torrvaror, kontorsutrustning och annat, behövde Metro en enkel, heltäckande och kostnadseffektiv lösning för helt flexibel prissättning.

Implementering

Metro började implementeringen i Tyskland. Projektet leddes av företagets centrala IT-avdelning, för att vara säkra på att varje installation skulle gå smidigt och ske på samma sätt i alla butiker.

Lösning

Lösningen ger central och direkt kontroll över all prissättning, exakta tider för när kampanjer börjar och slutar och indirekt kontroll över andra driftsprocesser. Den erbjuder nya möjligheter som små prishöjningar, smartare erbjudanden och slutförsäljningspriser för att bli av med utgående varor – men också förbättrad lagerhantering.

Resultat

Kraftig minskning av fel i prissättning betyder att Metro har minskat antalet klagomål, sparat tid och kostnader för att undersöka och korrigera fel och samtidigt har man förbättrat kundrelationerna. I Portugal minskade Metro tomrummen på hyllorna från 1 000 till 300, helt enkelt genom att man kontrollerade på etiketten om varan fanns på det egna lagret – vilket gjorde att ytterligare 700 produkter fanns för omedelbar försäljning.

Metro fortsätter sin utvärdering av Pricers lösningar för att ytterligare förbättra driften och eliminera utskrift av priser på pappersetiketter.

Gå upp