Cora - Pricer
Gå tillbaka Kontakta oss
Praktikfall: Livsmedelshandel

Cora

Cora är en av Europas största livsmedelskedjor. Stormasknadskoncernen behövde en enkel, automatisk, öppen och skalbar lösning för att hantera tillfälliga eller programmerade prisuppdateringar.

59 butiker i Frankrike
9 000 m2 stora butiker i genomsnitt
20 000 etiketter per butik, en blandning av Continuum och DotMatrix
Etiketterna används för livsmedel, köksartiklar, trädgårdsprodukter, leksaker, multimedia och elektronik

Praktikfall: Livsmedelshandel

Bättre reaktionsförmåga

Kunderna i stormarknader är extremt priskänsliga – och när Cora började upptäcka att system med elektroniska hyllkantsetiketter tillät andra stormarknader reagera snabbt och aggressivt vid lokal konkurrens, valde man att agera.

Problem

Under 2002 genomförde Cora ett pilotprojekt med ett annat system som inte uppfyllde deras krav. Cora hade utsatts för stark konkurrens av andra stormarknader som redan använde elektroniska hyllkantsetiketter som ett taktiskt redskap för aggressiv prissättning. Cora ville öka sina möjligheter att reagera med prisförändringar och värna om den egna prisintegriteten.

Implementering

De beslöt att genomföra ett pilotprojekt med Pricer i sin stormarknad i Soissons, Frankrike. Lösningen måste fungera smidigt med företagets befintliga backoffice-system och inte störa deras trådlösa nätverk.

Det mesta arbetet skedde på annan plats, den slutliga installationen tog bara en dag, vilket minimerade störningarna.

Lösning

Cora valde Continuum HCS och HCW elektroniska hyllkantsetiketter. Dessa passade perfekt i butikens befintliga HL Slimline-hylllistsystem.

Personalen hanterar de dagliga rutinerna via butikens arbetsstationer och handdatorer med WiFi-anslutning.

Dubbla backuper garanterar säkerheten. Ökad effektivitet minskar svinnet.

Resultat

Utbildningen av personalen gick snabbt och enkelt – och en välutbildad underhållsgrupp med Cora-personal gör systemet helt självgående. Pricers lösning visar lagersaldo, nästa leveransdatum, ordervolym och annat direkt på hyllkanten, vid vissa tider eller på begäran med en IR-nyckel, något som kraftigt förbättrar personalens kunnande och möjlighet att agera.

I september 2011 hade man 29 stormarknader utrustade med Pricers system.

Gå upp